pátek 3. listopadu 2017

Výhody nošení dětí a něco o tom, jak poznat správné nosítko



Když si tak čtu svůj předchozí příspěvek, zjišťuju, že jsem vlastně nenapsala nic moc podstatného, abych přesvědčila váhavé mámy, proč vlastně by měly chtít své dítě nosit. A je jedno, zda se rozhodnou pro šátek, nebo sáhnou po „jednodušší“ variantě – po nosítku. Pojďme si tedy shrnout hlavní výhody nošení:

  1. Je to úžasný pocit mít na hrudi své miminko, dívat se a poslouchat, jak ve spánku oddychuje. Při nošení to máte z první ruky. 
  2. Většina miminek se u mámy uklidní a nepláče. Píšu většina, protože mám kamarádku, které syn poprvé usnul v nosítku asi v roce. Můžou v tom být různé důvody, ale prostě od malička nějak neměl rád sevření šátku, nosítko jakžtakž přijal, ale spíše jako chvilkovou kratochvíli. Takže ano, může se stát, že zrovna to vaše dítko bude vypadat, že se mu to nelíbí. Buď budete zkoušet a přijdete tomu (oba) na chuť, nebo ne, to už je na vás. 
  3. Při správné poloze děťátka je nošení skvělou náhražkou třmínků a peřinek při špatném nálezu na kyčlích. A jaká je ta správná poloha? Viz druhá část článku. 
  4. Když už dítko povyroste a chodíte s ním ven, můžete mu ukazovat věci okolo a opět z první ruky vidíte, jak se mu to líbí. Ten pohled zvídavých očí a úsměv, když uvidí třeba ptáčka je fakt boží.
  5. Dostanete se do jakéhokoli terénu, i tam, kde byste s kočárkem nepochodily. Bydlím na vesnici a prostě by mě nebavilo jezdit po těch několika málo silnicích, které tu máme, stále dokola tytéž trasy. Se šátkem jsem mohla vyrazit do polí, na lesní pěšinky i mezi vinohrady, různě trasy obměňovat, střídat a kombinovat. O to víc mě ty procházky bavily. Nehledě na to, že třeba v zimě když napadne sníh, tak málokterý kočárek se dokáže sněhem probrodit. 
  6. Pokud se vaše dítko rádo chová v náručí, vězte, že při nošení vás budou mnohem méně bolet záda, než když jej držíte jen tak v náručí. V roce 2014 mi po dlouhodobé bolesti zad vypověděl službu kořenový nerv vedoucí do pravé nohy. Prostě jsem se jedno ráno vzbudila a prsty na noze skoro necítila. Pohotovost, doporučení na neurologii, obstřik nervu, poté rehabilitace, rentgen, magnetická rezonance, no lítala jsem po doktorech slušně. Nakonec se ukázalo, že mám jemně vyhlou plotýnku v bederní části páteře a ta utlačuje nerv. Už po obstřiku a rehabilitaci se to znatelně zlepšilo, mírné znecitlivění jsem ale pořád cítila – v malíčku a lehce na lýtku a u kotníku. Musím říct, že už v těhotenství mi přišlo, že se to o dost zlepšilo a troufám si říct, že nošením v šátku jsem posilovala záda natolik, že tento zdravotní problém už momentálně necítím vůbec. 
  7. V případě, že vaše dítko neumí samo usnout, je šátek či nosítko tím pravým pomocníkem. Dcera od 4. měsíce prostě sama neusnula, mohla být unavená jak chtěla. Dařilo se jí to akorát u kojení v náručí, ale při položení se opět vzbudila, prostě moc dobře cítila, že mámina náruč je fuč. A tak jsem ji dvakrát denně navazovala, uhoupala a nechávala spinkat u sebe v šátku. Večerní uspávání se napřed dalo i bez toho, nakrmila se, lehly jsme si spolu do postele, pustili hracího medvídka a za chvilku usnula. Vše se zlomilo ve chvíli, kdy začala lézt. Od té doby nastoupilo nosítko na pomoc i večer. Teď má 14 měsíců a usíná tak pořád. Přes den ji už dokonce i odložím do postele a ona spí dál. Večer chodím rovnou s ní (nebo spíč ona se mnou). Věřím, že jednou přijde den, kdy ji uložím a ona sama od sebe usne, ale než ten den nastane, jsem vděčná, že mám nástroj, díky němuž se zklidní a bez větších problémů zabere. Nevím, jak bych to bez nošení dělala.
  8. Když se to naučíte, můžete v šátku/nosítku celkem nepozorovaně kojit. My se to naučily na jednom výletě, dcera měla tuším osm měsíců. Vzhledem k mému poprsí před těhotenstvím velikostí rovnajícího se limitně nule mi to dříve nešlo, dcera si je musela nejprve trochu vytahat :-D

No vida, 8 důvodů proč nosit, je tu. Může mít nošení i nějaké nevýhody? Určitě, můžete mít nějaký zdravotní problém, při němž by to nemuselo být to pravé ořechové (ať už přímo vy nebo vaše dítko). Také jak dítě poroste a bude i při nošení více aktivnější, s vámi můžou jeho výklony do strany docela mávat. V létě vám možná může být až příliš vedro (i když se paradoxně vzájemným pocením vlastně ochlazujete). Občas nebudete schopni si zavázat tkaničky, neuvidíte, jestli vám pod nohy nevběhla kočka, nebo si vymácháte cípy v toaletní míse. A pokud neodoláte a budete nakupovat další a další šátky, stejně jako jiné dámy nakupují boty či kabelky, připravte si nějakou větší sumu peněz. Dobrá zpráva je, že většinu šátků zase prodáte, a to s minimální ztrátou. Já jsem myslím na žádném prodaném šátku zatím netratila více jak 200 Kč.

Zatím jsem mluvila převážně o šátcích, jak je to tedy s těmi nosítky? Těch na trhu existuje také celá řada, i když výrobců šátků je myslím mnohem víc. Nosítko může být buď ušité ze šátku nebo látkové. Také může být vázací, tzn. že cípy vážete podobně jako u šátku, nebo se může jednat o nosítko na přezky. Co je ovšem důležité si pohlídat je správná poloha dítěte v něm. V zásadě si zapamatujte tři body:

  1. Nožičky by měly být přitažené k tělu, mírně roztažené a v pozici písmena M, tzn. kolínka mají být výše než zadeček. Jedná se o tzv. abdukčně flekční polohu, kterou malá miminka zaujímají přirozeně i vleže. 
  2. Dítě musí mít zakulacená zádíčka, aby mu netlačila hlavička na páteř. Čím je dítě starší, tím více se pak narovnává.
  3. Důležité je nosit dítě vždy čelem k sobě, aby byly chráněny před okolními vjemy.

Kdykoli tedy uvidíte nosítko, které vypadá jako kalhotky (tzn. že dítěti z něj budou nožky plandat rovně dolů), nebo mají příliš tuhá vypolstrovaná záda, nejsou to vhodná nosítka. Bohužel nikde není definováno, co přesně znamená slovo „ergonomický“, je spousta výrobců, kteří prodávají nevhodná nosítka. Příkladem může být značka Babybjorn (velice oblíbená například ve Spojených státech – viděli jsme ji v nejednom filmu). Více informací se dočtete na internetu (například zde) nebo ve Facebookové skupině Nosíme děti.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)