středa 8. listopadu 2017

Hrnková bábovka



Co jsem s malou doma, snídávám většinou něco sladkého. Jenže kupované vycházelo dost draho, tak jsem si začala péct bábovky. Našla jsem velice jednoduchý recept a zkouším různé obměny základních surovin tak, aby byla buchta zdravější, aby si případně mohla vzít i dcera.

Takže nejprve ten základní recept:

  • 2 hrnky polohrubé mouky 
  • 1 hrnek cukru
  • 1 sáček kypřícího prášku do pečiva 
  • 1 hrnek mléka 
  • 2 vejce 
  • 1/3 – 1/2 hrnku oleje
  • 1 sáček vanilkového cukru

Vše smíchám, zamíchám tyčovým mixérem s nástavcem na šlehání (těsto je tekuté), naliju do silikonové formy a vložím na hodinu na 180°C. Po hodině zkouším špejlí a pokud je třeba, nechám ještě pár minut dopéct. Jednoduchost sama!


První obměna byla použití špaldové mouky za tu obyčejnou bílou. Kupuju hladkou špaldovku z Lidlu za 30 Kč (hladká na sladké pečivo, žlutý obal). Poslední dobou se mi dvakrát stalo, že ji neměli, tak jsem sehnala okolo 40 Kč ve zdravé výživě. Dále experimentuji se slazením – zkoušela jsem například s datlovým sirupem, ale toho se tam musí dát opravdu hodně, aby to mělo vůbec nějakou chuť. Bezpochyby je možné nahradit obyčejné kravské mléko nějakým rostlinným, zatím jsem jen jednou zkoušela půl na půl mléko s kokosovou „vodou“,co mi zbyla po drcení kokosu. Nemám doma žádný smoothie maker, chtěla jsem zkusit, zda zvládnu vyrobit rostlinné mléko jen v nástavci na drcení, co máme k tyčovému mixéru, ale bohužel ne.

Také je samozřejmě možné přidat třeba trochu nastrouhané mrkve, nadrcené oříšky nebo ovoce na doslazení (banán, jablíčko). Chuťově mi také vyhovuje, když se přisype trochu skořice. Mám ráda i mramorovou bábovku, takže jsem zkoušela kakao nahradit carobem, což jsou rozemleté plody svatojánského chleba. Musím říct, že chuťově je snad ještě lepší než kakao, je sám o sobě trochu nasládlý a má lehce jakoby oříškovou chuť, v bábovce opravdu excelentní.



Tento týden jsem recept zase trochu upgradovala:

  • 1 hrnek namletých ovesných vloček 
  • 1 hrnek hladké špaldové mouky (chlebové, ta na sladké pečivo mi došla) 
  • 1 hrnek panely 
  • 1/2 sáčku sody bikarbony (osvědčila se mi více, než kypřící prášek) 
  • 1 hrnek plnotučného mléka 
  • 2 vejce
  • Cca 1/3 hrnku oleje (dalo by se použít například rozpuštěné máslo nebo jiný zdravější tuk, ale v tomto jsem trochu líná a používám to, co je po ruce) 
  • 1 sáček bio vanilkového cukru (bio třtinový cukr s bio vanilkou, objevila jsem v Tescu u racio potravin) 
  • Sáček mandlí + proslazených brusinek – mandle jsem posekala a brusinky dala vcelku (zdravější by určitě byly brusinky sušené bez použití syřidel ;-)).

Chuťově je moc dobrá, jen trochu drobivější, takže pro malé děti přece jen ne zas tak ideální. Gábinka ji drobí moc ráda :-)

Dobrou chuť!

2 komentáře:

  1. Abych to tady jenom potichu nevykrádala... ;)
    Nechala jsem se inspirovat základním, evidentně dost ohebným receptem na bábovku (konečně recept bez sněhu a dalších zdržovaček <3) a zde je moje upgrade verze, kterou jsem pekla už asi čtyřikrát a je fakt povedená:

    2 hrnky špaldové mouky
    půl hrnku kokosové mouky
    1/2 hrnku třtinového cukru
    1 sáček kypřícího prášku do pečiva
    1 a 1/4 hrnku mléka
    2 vejce
    1/2 hrnku oleje
    trocha skořice
    vanilkový cukr
    na "mramor" karob + kakao 1:1

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paráda, díky za tip (nejen za sebe ;-)). Receptů na bábovku jsem vyzkoušela několik a tenhle mi jednoznačně vyhovuje nejen rychlostí a jednoduchostí, ale přesně jak píšeš, dá se s ním hodně experimentovat a měnit ingredience.

      Vymazat

Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)