čtvrtek 23. listopadu 2017

Na čem se dá na rodičáku ušetřit



Jistě mi dáte za pravdu, že nástup na rodičovský příspěvek je, zvláště po nějaké alespoň průměrně placené práci, poměrně žalostný pokles příjmu. Přiznám se, že já s pěnězi jsem a vždy jsem byla na štíru. Ať vydělávám kolik chci, nikdy se mi nepodaří nic ušetřit. Naopak, poslední asi čtyři roky vlastně žiju v permanentních dluzích – kontokorent, který každý měsíc zcela vyčerpám, a Tesco kreditku, na niž nakupuju (a tedy splácím až další měsíc). Ze mě si v tomto tedy opravdu vzor neberte!

Přemýšlím, kde se to vzalo, že nejsem schopná vyjít. Možná je to tím, že jsem jako dítě nedostávala běžné kapesné, a tak jsem se nenaučila hospodařit. Možná je to prostě jen tím, že co chci, musím mít. A rozhodně se nejedná o nákupy bot, oblečení či kabelek. Poslední dobou utrácím za věci, které se týkají mateřství, takže můj nejčerstvější výdaj navíc je smoothie mixér na výrobu domácích rostlinných mlék pro dceru. Předtím zase mé nové barefoot boty. Ještě předtím laminovačka na výrobu domácích montessori pomůcek. Nebo plavání kojenců, na které s dcerou jezdíme... A nemluvě o takových těch drobnostech, které zdánlivě nestojí za zmínku, ale ve výsledku se také jedná o pěknou sumičku.

A tak jsem se s nástupem na rodičák, kdy mě částka 7500 na měsíc opravdu děsila, pídila po tom, kde a jak bych mohla šetřit na běžných nákupech. Je totiž pravda, že zhruba polovinu svého dřívějšího příjmu jsem dávala jen za běžné nákupy potravin, drogerie a dalších běžných věcí. Ptala jsem se na názory v jedné diskuzi na internetu a přináším vám zde rady, kterých se mi dostalo:


Potraviny:

  • Dívat se na cenu. Zní to banálně, ale je rozdíl kupovat rajčata za 49 Kč za kilo a za 99 Kč za kilo. Nikdy dřív mě to nenapadlo. Viděla jsem krásná cherry rajčátka, nakoupila 4 nebo 5 balení po 250 gramech a cink! 120 Kč mínus. 
  • Kupovat sezónní potraviny. Je opravdu zajímavé sledovat vývoj cen třeba takové brokolice. V sezóně ji koupíte cca okolo 15-20 Kč. V zimě? Za 50 Kč. Je pravda, že jsme doma zvyklí na večeři jíst v podstatě pořád dokola rajčata, papriky, okurky, i když není zrovna jejich sezóna. Pokud jsou ale dražší, tak jich prostě aspoň koupím míň. 
  • Využívat akce, ale ne na vše! Akce jsou parádní věc. Ale člověk moc neušetří, když místo jednoho kusu koupí kusy čtyři. Přece právě proto, že to je v akci. Slevy také velice často svádí k tomu, koupit i to, co jste původně brát nechtěli.
  • Je-li možnost, vyzkoušet, který obchod vychází nejlevněji. Já osobně jsem zvyklá a už dlouho nakupuju v Tescu. Předtím jsme jezdívali ještě do Hypernovy, která už ani neexistuje, a pamatuju se, když jsme jednou nakoupili v Tescu, jak jsme byli překvapení, že za stejný nákup jsme utratili méně. Je pravda, že teď už to může být jinak, nicméně jsem Tescu věrná, už proto, že mám tu kreditku (!), a také proto, že je to v mém okolí nejbližší větší supermarket. 
  • Dražší položky kupovat jinde. I to sem tam zkouším. Pro špaldovou mouku jezdím do Lidlu, kde stojí 30 Kč. Jenže ouha. Když už tam jsem, projedu celý obchod a koukám, co jiného tam mají, a nakonec tam nechám pár stovek navíc. Problém také je, že je pro mě jednodušší nakoupit vše na jednom místě, než několikrát přeparkovávat, vyndávat dítě z auta a zas ho tam pak dávat, nemluvě o projeté naftě navíc. 
  • Nekupovat kraviny. Brambůrky, tyčinky, krekry, bonbóny, čokolády, sušenky... I když se to nezdá, tyto pochutiny velice často navyšují celkový účet klidně i o několik stovek. Pokud se bez nich neobejdete, zkuste si dát limit třeba jen 2 kusy za nákup. Nebo si zkuste sušenky či krekry třeba upéct doma. Také sladké limonády lezou do peněz. Neobejdete-li se bez sladkého pití, kupujte aspoň sirup. V sezóně si můžete také zkusit vyrobit vlastní, třeba mátový či bezinkový. 
  • Využívat značky daného obchodu. Velice často můžete sehnat velice podobné, ne-li stejné, výrobky, jako vaše oblíbené, vyráběné speciálně pro váš obchod pod vlastní značkou. Takové výrobky jsou pak značně levnější. 
  • Nekupovat polotovary. Toto je asi jedna z nejdůležitějších rad, kterou jsem ale zatím moc nezvládla dodržovat. Je pro mne jednodušší koupit „hotovou“ uzeninu, pečivo či pomazánky, než vše doma vyrábět. Zatím jsem aspoň začala pravidelně péct bábovky, které snídám. Chleba a rohlíky jsem zatím zkoušela dvakrát, chuťově jsou dobré, ale přiznám se, že jsem na pravidelné pečení opravdu líná. Ovšem cesta to určitě je. 
  • Pěstovat vlastní ovoce a zeleninu. I v malém panelákovém bytě si můžete vypěstovat aspoň nějaká ta cherry rajčátka v květináčích na balkóně. A pokud máte zahradu, tím spíše je toto skvělá cesta, jak ušetřit. Pokud toho máte hodně, je možné většinu potravin i nějakým způsobem uchovat na období mimo sezónu – zavařit, zamrazit, usušit. Já se přiznám, že na zahradničení moc nejsem a toto u nás doma obstarává chlap. Ale je pravda, že chuti vlastních rajčat či okurek se žádná kupovaná zelenina nevyrovná. Jen škoda, že není možné je mít čerstvé po celý rok. 
  • Psát si nákupní seznam. A nekoupit nic mimo něj. Zatím jsem toto nezkoušela. Je pravda, že občas seznam mám, ale hlavně proto, abych nezapomněla koupit nějakou důležitou ingredienci do zamýšleného víkendového obědu. Běžné věci, které kupuju každý týden, si nepíšu. 
  • Plánovat každé jídlo na týden dopředu. Sepsat, co je k tomu potřeba koupit. Pokud některé z jídel vychází draho, nahradit ho levnějším. Výhoda je také ta, že už dopředu budete vědět, co uvaříte a nemusíte přemýšlet a improvizovat ten den. Také si tak naplánujete časově den. Budete vědět, kdy uvaříte rychle a stihnete doma ještě i jiné věci. 
  • Nebo naopak – neplánovat dopředu co koupit, ale rozhodnout se až na místě dle ceny. Občas si namyslím nějaké víkendové obědy, které ve finále vyjdou hodně draho. Takže není od věci buď plánovat, ale s letákem, podle nějž vím, co bude v akci, nebo zkrátka vymyslet obědy až za pochodu podle toho, co mají zrovna v obchodě levně. Je to i dobré cvičení, jak zapojit do vaření fantazii :-) 
  • Nemít moc času. Tato rada je myslím si poměrně zásadní. Když máte čas a jezdíte si po obchodě hodinu křížem krážem, je to něco úplně jiného, než když vás tlačí čas a vy opravdu vezmete jen to, co opravdu potřebujete.
  • Nenakupovat hladová. Slyšela jsem, že pokud jste na nákupu hlady, podvědomě toho nakoupíte víc, než když jste zasycena. Je pravda, že pokud mám hlad, víc pasu po věcech, co si dám ten den na oběd, ale jak je to s nákupem toho ostatního, neumím posoudit. 
  • Využívat online doručovatelských služeb. Pokud máte více štěstí než já a dováží k vám iTesco, Košík.cz nebo Rohlík.cz, je to také dobrá varianta, jak ušetřit. Často se totiž v obchodě u pokladny divím, co je ve vozíku tak strašně drahého. Takto to vidíte při klikání a jakmile přesáhnete rozpočet, prostě odstraníte něco nepotřebného z košíku, nebo vyberete adekvátní náhradu. Jako bonus se nemusíte tahat s nákupem. 
  • Velké nákupy dělat jednou za měsíc, drobné pak v místních potravinách. Nejste-li líní chodit každý den nebo obden nakupovat do menšího obchodu, možná je pro někoho tato varianta tou pravou. Ve velkých super a hypermarketech je totiž mnohem více lákadel, než právě v těchto malých obchůdcích. Pro těžké trvanlivé věci pak můžete zajet třeba jednou za 14 dní nebo za měsíc. Výhodou je například možnost nakoupit v Makru za zvýhodněnou cenu. 
  • Nic nevyhazovat. Snažit se zužitkovat třeba i vývar ze zeleniny (na polévku, na rizoto, do kuskusu...). Vařit ve velkém a přebytky zamrazit. Hlídat datum spotřeby, velice často se stává, že zapomeneme, že tam něco máme, a bohužel se to zkazí. Také je možné pořídit si vduchotěsné krabičky, v nichž potraviny vydrží déle. Ideální také je nakoupit maso vcelku, doma rozporcovat a využít každý kus.

Ostatní:

  • Drogerii kupovat v drogerii. Samozřejmě, že někdy některé výrobky vychází levněji v obchoďáku, ale je dobré si ceny zmapovat a to, co vyjde levněji, nakoupit ve specializovaném obchodě. Drogerie mají také „své“ značky, které bývají o dost levnější. Například sprchový gel v DMku stojí nějakých 19 Kč. Vždy jsem považovala DM drogerii za poměrně drahou, ale pokud se zaměříte na jejich produkty, ušetřit se dá. Dokonce jsem tam zažila šok, když jsem tam viděla toaletní papír Zewa o 25 Kč levnější než vedle v Tescu. Ovšem pozor, zrovna v DM mají poměrně různorodý sortiment, takže se také může stát, že odejdete i s tím, co jste původně vůbec kupovat nechtěli. 
  • Vyrábět domácí drogerii. Na internetu najdete spoustu návodů, jak vyrobit například domácí prací prášek. Vlasy si lze umývat třeba žitnou moukou. Místo nejrůznějších prostředků na umývání čehokoli vezměte jedlou sodu a ocet. Nejen, že to v mnoha případech vyjde levněji, rozhodně se jedná o ekologičtější variantu. 
  • Jídlo pro domácí zvířata nejlépe kupovat online. V běžných obchodech bývají granule, konzervy a další pochutiny pro naše mazlíčky předražené a navíc jsou zde k dostání ne zrovna kvalitní značky. Raději se zkuste podívat na internet na diskontní prodej krmiv. Co se psů a koček týká, vyplatit se může i tzv. barfování, tedy krmení syrovým masem. Existují e-shopy, které vám dovezou kvalitní krmné maso až domů (např. http://www.dopsimisky.eu/).
  • Nekupovat časopisy. Zvažte, zda jsou noviny a časopisy pro vás opravdu tak nezbytné. Spoustu článků totiž najdete i na internetu. Pokud máte nějaké periodikum obzvláště oblíbené, objednejte si jeho předplatné, vychází to levněji. Nebo ještě lépe – nechte si jej nadělit jako dárek.
  • Místo jednorázových plen používat látkové. Vstupní investice může sice vypadat vyšší, ale ve výsledku utratíte mnohem méně. Dnes je již v nabídce velký výběr látkovek z různých materiálů a svrchní kalhotky na patentky, s nimiž se mnohem lépe manipuluje, než s klasickými čtverci z dob našich maminek. 
  • Odpojit se od internetu. Tato poslední rada je trochu myšlena jako vtípek, ale myslím, že v mnoha případech by to bylo to nejjednodušší řešení. V e-shopech na nás číhá nespočet nejrůznějších lákadel a nakupovat online je tak snadné. Vůbec obecný trend obchodovat virtuálními penězi je dost zrádný. Stejně jako „snadně dostupné“ peníze z různých kreditek a půjček.  

Určitě jsem nevyčerpala zdaleka všechny možnosti, jak ušetřit, ale ten základ tu myslím si je. Když si to tak všechno pročítám, nestačím se divit, kolik rad jsem dostala a kolik z nich opravdu dodržuju. No, myslím, že už mám jasno o novoročním předsevzetí.

A co vy, máte nějaký další osvědčený trik, jak ušetřit? Sem s ním :-)  

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)