pondělí 20. listopadu 2017

Mandlové mléko



O víkendu mi dorazil nový smoothie maker z Lidlu, a tak jsem si konečně mohla vyzkoušet doma vyrobit domácí rostlinné „mléko“. Z vhodných ingrediencí jsem měla zrovna jen sáček mandlí, takže bylo jasné, co budu dělat. Mrkla jsem na internet, jak postupovat. Je nutné rostlinnou část, z níž chcete mléko dělat, nejprve namočit do vody, ideálně přes noc. Někde jsem četla, že na 100 g rostlinné části se má dát 1 litr vody, jinde psali 600 ml. Někde bylo uvedeno, že se mají mandle blanšírovat (spařit) a oloupat, jinde dělali mléko z neoloupaných mandlí.


Rozhodla jsem se pro tu jednodušší cestu – neloupat. Měla jsem 100 g mandlí. Na noc jsem je dala do odměrky, kde je nejvyšší ryska právě 600 ml. Dolila jsem tedy vodou do této výšky. Ráno jsem vodu vylila, mandle přesypala do smoothie makeru a dolila jsem čistou vodou po rysku Maximum, která je v případě nejvyšší nádobky 700 ml (vyšlo to zhruba na necelých 600 ml vody). Stačilo chvíli mixovat (ani ne minutu) a v nádobce se objevila bílá napěněná tekutina.

Samozřejmě, že je poté ještě potřeba mléko přecedit, aby v něm neplavaly rozdrcené kousíčky mandlí. Cedila jsem přes klasické jemné sítko např. na sypaný čaj. Musela jsem to dělat postupně, drti bylo docela dost a mléko přes ni pomalu protékalo. Takže vždy jsem nalila do sítka, počkala, až se vše přecedilo a drť vyklepla vedle na talířek. A tak dokola, až bylo přecezené vše. Výsledkem bylo 350 ml mléka. Zbytky mandlí si nechám a přidám odpoledne do bábovky :-)


Musím říct, že mě mléko jednoznačně pozitivně překvapilo, bylo pěkně bílé, neprůhledné, možná o kapku méně husté, než kravské, ale rozhodně to nebyla jen bílá voda. Chuťově příjemné, mandle jsou cítit poměrně dost, připadalo mi i jemně nasládlé. Zkusila jsem ho dát místo kravského do Cara, které si ráno vařím. Všude čtu, že do kávy se rostlinné mléko nehodí. Je pravda, že Caro není káva. Ale také, že tak špatné to nebylo. S obyčejným mlékem má sice jinou, takovou plnější chuť, ale jemná příchuť mandlí zase Caru dodávala jiný rozměr.

Abych to shrnula, jsem moc spokojená, super je, že příprava je vlastně strašně jednoduchá a rychlá. Schválně jsem se teď dívala, kolik stojí kupované mandlové mléko a zda se to cenově vyplatí. No, v případě toho mandlového to vychází asi tak nějak nastejno. Ovšem v kupovaném máte kromě vody a mandlí také další přidané látky jako různé stabilizátory, emulgátory či fosforečnan vápenatý. A pozor – v 1 litru kupovaného nápoje je všehovšudy 2-3 % mandlí!

Jediné, co mi kazí radost, je fakt, že dcera nechtěla ani ochutnat. Nevím proč, ale má momentálně averzi ke všemu „bílému“, takže k čemukoli, co si mažu na chleba, domácí pribiňák nechce, jogurt už také začala odmítat, i když ho jedla, a po dnešku vím, že ani mléko ne. No, snad se to jednou zlomí, když už jsem kvůli ní ten smoothie maker kupovala :-D

A já už se těším, až zkusím zas nějaké další rostlinné mléko. Z čeho všeho děláte mléko vy?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)