Tento článek jsem
prve chtěla pojmout jako obecné povídání o montessori, ale mám ho rozepsaný už
skoro měsíc a nemůžu se nějak hnout dál. A tak to zkusím jinak. Navíc o
principech Montessori pedagogiky najdete na internetu spoustu informací a
určitě budou přesnější a úplnější, než bych vám mohla nabídnout já. A tak tento
článek bude spíš souhrnem mých dojmů a zkušeností s montessori.
Poprvé jsem toto
slovo slyšela už před několika lety, kdy mi kdosi říkal o školce, kde si děti
samy chystají svačinu a po jídle si po sobě zase umyjí talířky. Přišlo mi to
zajímavé, ale nijak víc jsem se po tom nepídila. Co se narodila dcera, začala
jsem na „maminkovských“ internetových diskuzích tento pojem slýchat celkem
často.
Úplně ve zkratce
– Montessori výchova spočívá v tom, že využíváte různých vývojových období
svého dítěte a podporujete ho v té dané činnosti, která ho zrovna zajímá.
Má-li „senzitivní období“, kdy chce něco něčím prostrkovat, je ideální dát mu
hračky, které tuto potřebu uspokojí a pomůžou mu se v něm zdokonalit.
Základní premisou montessori výchovy je také to, že pomáháte ukázat dítěti svět
takový jaký je přiměřeně jeho (mo)mentálním schopnostem.
Občas jezdíme
s dcerou do herničky rodinného centra Kašpárkov v Rosicích, v níž
mimo jiné jednou týdně probíhají montessori dílničky, a tak je herna náležitě
zařízena v tomto duchu. Na každé polici či krabici najdeme obrázek či
nápis toho, co do ní patří. Takže je tady samostatná krabice pro autíčka, jiná
pro součástky velkého skládacího hradu, další pro plastové míčky nebo pro
panenky a její oblečky. A samozřejmě takto nejsou pojednané pouze hračky, ale i
plastové nádobí – každý kousek má jasně vyhrazenou poličku. Přiznám se, že toto
se mi moc líbí. Nejen proto, že se pak jednoduše uklízí nám rodičům hračky,
které děti vyházely, ale také proto, jak je to všechno čisté, jednoduché,
uspořádané. Určitě bych ráda něco podobného jednou zavedla u nás doma,
v pokojíčku dcery, až se tam přestěhuje. Zatím si nejvíc hraje
v obývacím pokoji a vládne tu celkem chaos, v němž se necítím úplně
dobře. (Ale ono je to tím, že dcera neustále něco rozhazuje, takže uklizeno tu
vydrží tak 5 minut.)
Na Facebooku existuje
skupina s názvem MONTESSORI nápady, rady a zkušenosti, kde si mimo jiné maminky sdílejí
různé nápady na domácí výrobu či tipy na nákup hraček a pomůcek pro děti, nebo
poradí s vhodným uspořádáním nábytku v duchu montessori. Skvělých
nápadů je tam opravdu spousta. Zatím jsem se dostala jen k jedné věci –
vyrobila jsem pro dceru pomůcku na nácvik šroubování uzávěrů (viz článek zde). Zaujalo mě tam toho mnohem více, ale zatím nějak nebyl čas nápady realizovat. A také se
dost bojím, že ta energie a čas, kterou na výrobu věnuji, se mi tak úplně
nevrátí. Jinými slovy, že dcera si s tím jednou dvakrát pohraje a pak už
ji to nebude zajímat nebo s tím bude házet, což je neustále její asi
nejoblíbenější činnost.
Občas mám totiž
pocit, že u mého dítka se můžu s nějakou montessori výchovou rozloučit.
Zkoušela jsem třeba, aby si malovala do mouky nebo přesýpala bulgur
z nádoby do nádoby. Ale buď jsem nevychytala to správné senzitivní období,
nebo prostě na nějaké mé montessori hrátky zvysoka dlabe. Dřív nebo později
začne s danou věcí dělat něco úplně jiného, než se s ní dělat má a
nakonec to rozmetá všude po podlaze, odejde za něčím jiným (nebo chce za mnou
do náruče) a mně zbyde akorát spoušť na úklid.
Je pravdou, že
při používání monte pomůcek by rodič měl sedět s dítětem, ukázat mu, jak
věc funguje, jak si s ní má „hrát“ a pak ho to nechat zkoušet samo. Možná
i tam je chyba – že pomůcky používám spíše jako nástroj zabavení dítěte, abych
mohla udělat něco jiného. A dcera si poslední dobou nehraje moc ráda sama,
většinou si pro mě dojde, vezme mě za ruku a vede mě tam, kde mě chce u svých
her mít.
Další věc je
fakt, že při používání montessori pomůcek by mělo být dítě vždy soustředěno na
tu jednu danou věc. Jakmile ji doužívá, měla by se uklidit a teprve pak
vytáhnout další. Cha cha. Už vidím svoje dítě, jak po skončení hry uklidí věc a
jde si pro další. Ani varianta, že bych ji uklidila já, nefunguje. Jakmile se
snažím uklidit jakoukoli věc, o niž ztratila zájem, tak je ta věc opět
středobodem její pozornosti (asi tak na minutu, tak akorát na to, aby ji stihla
zase vytáhnout či vyházet a opět od ní odejít). Takže zatím se ani nějak nehrnu
do návštěvy montessori dílny, protože se trochu bojím, že by jim tam
z organizovaného pořádku udělala kůlničku na dříví.
V rámci
skupinky maminek z mého regionu jsem se zúčastnila „montessori výměny“,
tedy výměny montessori pomůcek, které jsme si navzájem pro naše děti vyráběly.
Pokud se k něčemu podobnému dostanete, běžte do toho. Zprvu jsem si nebyla
jistá, co zvládnu vyrobit a ještě v osmi kusech, ale nakonec to nebylo tak
hrozné. Ze samotvrdnoucí hmoty (viz můj článek zde) jsem vykrájela tvary
vánočními vykrajovátky, nabarvila je a na kreslící čtvrtku A4 jsem ze stejných
tvarů vymyslela obrázek tak, aby i trochu dával smysl (viz úvodní obrázek). Jen to v prostoru volně plovoucí
srdce pravda asi moc montessori není. Dítě by pak mělo přiřazovat tvary na ta
ohraničená místa na obrázku a až bude větší, může si zbytek obrázku i vybarvit.
Výměnou jsem dostala spoustu krásných a nápaditých pomůcek, jako například
látkové puzzle, tangram, navlékání nabarvených těstovin nebo úžasného
kostlivce, kde si dítě bude moci poskládat lidské tělo. Pokud máte o nějakou
takovou výměnu zájem, zkuste se buď domluvit s maminkami ve svém okolí
nebo se podívat na nějaké webové stránky, blogy či Facebookové stránky a skupiny
zaměřené na montessori. Jen namátkou jsem teď přes Google našla tuto zkušenost
jedné maminky s přeshraniční montessori výměnou, vypadá to docela zajímavě:
Ještě o jedné
věci se chci zmínit. Co jsem tak pochopila z diskuzí před Vánoci, pokud
vychováváte své dítě striktně v duchu montessori, v podstatě byste
neměli doma věřit a hrát si na Ježíška, Mikuláše s čertem atd. Jelikož
montessori výchova ukazuje svět jaký je, vysvětlujeme dětem reálně kdo to byl
Ježíš a proč slavíme Vánoce, ale pravdivě dětem říkáme, že dárky si dáváme mezi
sebou. Nebo že Mikuláš, čert i anděl jsou jen lidé převlečení do masek a vysvětlit,
proč tato tradice vznikla. Zrovna Mikuláše vem čert :-D Ale připravit své dítě
o to, že dárky nosí Ježíšek, to mně osobně přijde škoda. Nejsem zastáncem
takových těch opičáren okolo jako jsou údajné Ježíškovy stopy v mouce (blíže
jsem to popsala ve svém článku Ježíšek), ale na druhé straně by mi
přišlo líto ochudit své dítě o to tajemství, které se okolo Vánoc vždy rozprostírá - o to dohadování se, jak to ve skutečnosti je a jak ten tajemný Ježíšek vlastně vypadá...
Abych to nějak
shrnula. Ano, některé věci na montessori mi přijdou fajn. Věším-li prádlo, mít
nízko u země natáhnutou šňůru, kam si může dítě také věšet, to je skvělá
průprava do budoucnosti. Mít ve věcech řád, vědět jaká věc kam patří, mít
dětský nábytek uzpůsoben tak, aby si samo dosáhlo na to, co chce, to je všechno
super. Neukazovat dítěti o přírodě jen obrázky (a když už obrázky, tak reálné),
ale vyjít ven a nechat dítě, ať si tu přírodu náležitě osahá. U starších dětí
pak výuka například matematiky či fyziky tím, že si mohou osahat pomůcky a
pochopit, že krychle o délce hrany 10 cm obsahuje litr vody, paráda! Říkám si,
že možná opravdu spoustu nápadů ocením až později, až bude dcera trochu starší
a bude schopná a hlavně ochotná trochu soustředěněji pracovat. Na druhé straně
hodně věcí mi přijde už zbytečných. I když jsem to vyráběla, vlastně nevím,
jaký je rozdíl mezi nácvikem šroubování uzávěrů od kapsiček nebo PET lahví,
když uzávěry nalepím na desku nebo karton, a mezi tím, když dám dceři PET láhev
do rukou. A pak jsou věci, které mi nejdou na rozum. Například už zmíněný
Ježíšek, ale také to, jak ve všem tom reálném, co se snažíme dítěti vštípit,
najde dítě prostor pro vlastní fantazii.
PS: Zmínila jsem se, že dcera má (už několik měsíců) období, kdy se vším jen hází. Ale když jsem chtěla tohoto období využít a házet míčky do krabice, ona míček vzala a způsobně ho tam donesla, místo aby s ním hodila. Načež si celou krabici s balónky vysypala na hlavu. Takže asi tak :-D Také máte doma velice "spolupracující" děti?
Žádné komentáře:
Okomentovat
Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)