sobota 3. února 2018

Jak jsme vyráběli activity board



Už někdy v září jsem se rozhodla, že chci dceři k Vánocům jako dárek vyrobit tzv. activity board (nebo též busy board). Pokud nevíte, o co se jedná, je to zkrátka deska, na niž jsou připevněny nejrůznější hejblata, s nimiž si děti hrají a trénují jemnou motoriku. Zadejte do Googlu nebo Pinterestu heslo „activity board“ a najdete velkou spoustu inspirace.

 
Přišlo mi, že kupované desky jsou docela drahé. Také jsem dlouho přemýšlela, kam takovou desku případně připevnit, aby nepadala, ale abychom ji nemuseli vrtat do zdi. Až pak mě osvítil nápad využít jednu starší rohovou policovou skříňku, kterou jsem kdysi zadarmo dostala v bývalém zaměstnání. Už asi rok nám nevyužitá ležela ve sklepě, takže proč nevyužít tu. Nějaké komponenty jsem sehnala od známých, zbytek jsem chtěla jet nakoupit do Hornbachu. Měla jsem sice něco vyhlédnuté i přes internet, kde by to možná vyšlo levněji, ale zas jsem to chtěla vidět na vlastní oči. No, akorát mi pořád nezbývaly peníze, takže na nákupy jsem se dostala až v listopadu. Musím se přiznat, že když jsem projížděla mezi regály, připadala jsem si jako totální amatér. Mají tam toho tolik, že najít něco, co se mi do projektu hodilo, trvalo opravdu dlouho. A všeho tolik různých typů! Petlic a západek asi 50 druhů a velikostí, 20 různých koleček, a tak dále. No, nakonec jsem něco nakoupila; včetně barvy na přetření skříňky mě to vyšlo na necelých 1300 Kč.


Skříňka byla původně černá a chtěla jsem ji přebarvit na krémovou. Četla jsem, že jednotlivé komponenty jsou na světlé barvě lépe vidět a navíc se nám světlá víc hodí do interiéru. Vzhledem k tomu, že jsem po nákupu zase nějakou dobu otálela a k natírání se dostala až asi dva týdny před Vánocemi, nakonec jsem natřela jen dvě strany skříňky a poličky jsem nechala černé. Kdybych věděla, že nakonec se ke smontování dostaneme až na konci ledna, mohla jsem si s tím víc vyhrát a natřít to celé, ale tak to se dá ještě napravit, pokud se mi bude chtít :-D

No, každopádně jak už jsem naznačila, dárek k Vánocům se nakonec nekonal. Sice jsem původně chtěla ty komponenty na skříňku namontovat sama, ale partner se nabídl, že to udělá on a já mu to ráda přenechala. Přece jen se s přístroji jako je vrtačka a podobné moc nekamarádím. Jenže přítel byl v týdnu před Vánoci nemocný a navíc bylo zapotřebí zařídit další věci, tak jsme holt předání dárku odložili na pozdější dobu. I tak toho měla dcera pod stromečkem poměrně hodně.


Ke zkompletování jsme se tedy dostali až poslední lednový víkend. Zatím ještě některé věci chybí, ty už jsem nezvládla sehnat. Určitě chci přidat ještě řetěz na dveře a nějaký ventil se závitem a pak různé druhy zapínání – suchý zip, klasický zip, druky, háčky, atd. Myslím, že vůbec nevadí, že to zatím není kompletní, aspoň, až dceru skříňka přestane bavit, se přidáním nových aktivit zájem oživí.

Zatím jsem vypozorovala, že jak vypínač není připojen k žádnému světlu, tak dceru prostě nebaví. Husí krk jako kuličkodráha měla velký úspěch, ale potřebuji ještě sehnat nějaké pěkné dřevěné kuličky. Zatím jsme našli jen malou rolničku, u níž jen trnu, kdy ji dá do pusy, a uháčkovala jsem malou kuličku z bavlnky. Ale obě se bohužel občas zaseknou, zřejmě „roura“ nemá dostatečný sklon. Moc se dceři líbí zámek s klíčky, i když zatím jí klíč nejde do zámku zasunout. Také ty různé petlice si procvičuje. Elektrická zásuvka může být pro leckoho problematická – četla jsem názory, jak pak dítě pozná, že sem může zástrčku zasunout a jinam ne. Ale zatím se mi to celkem osvědčilo. Když dcera tahá za šňůru od lampy nebo notebooku, můžu ji vzít za ruku a dovést k této její zásuvce a je klid. K věšáčkům bych ráda někde sehnala plastové kroužky nebo něco podobného ve stejných barvách, aby si je tam dcera mohla věšet a trénovat tak rozeznávání barev. Na držák na toaletní papír jsem koupila výstražnou pásku, protože jsem nechtěla, aby dcera papír neustále trhala a byl z toho všude nepořádek, ale upřímně... ještě párkrát budu pásku motat zpět a za ten WC papír ji ráda vyměním.


Celkově musím tento projekt zhodnotit takto: nemáte-li nějaký levný zdroj, kde jednotlivé komponenty nakoupit, a nemáte-li vyloženě kutilství jako hobby, raději si activity board pro své dítě kupte přes internet. Dá se pořídit například na Facebookové stránce Desky pro prcky, ušetříte čas a nervy a cenově to vlastně ve výsledku vychází velice podobně. 

Taky bych řekla, že jsem možná trochu prošvihla ten správný čas, kdy ho dítěti dát. Hodně lidí activity board dává svým dětem k prvním narozeninám a i když v té době jsou ještě na hodně věcí malé, tak přece jen dcera v té době ráda zkoumala nové věci a určitě by se u toho zabavila sama. Zatímco teď spíš vyžaduje, abych u toho s ní seděla a hrajeme si tam spolu. Takže se nedostaví kýžený efekt, abych měla chvíli klid na něco jiného :-)

A jsem taky zvědavá, jak dlouho to bude tu naši cácoru bavit. Doufám, že déle, než týden, jako většina nových věcí, co dostala pod stromeček :-D

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)