úterý 29. června 2021

Jak si založit vedlejší samostatně výdělečnou činnost

Pro hodně maminek je období mateřské a rodičovské dovolené obrovský zlom v jejich životech. A to nejen ve smyslu toho, že pečují o nového člena rodiny a život se jim tak radikálně změní, ale i z hlediska jakéhosi uvědomění si, co v životě chtějí, přeskládání osobních priorit, hledání činnosti, kterou by po skončení mateřské chtěly dělat, aby se to více snoubilo s potřebami rodiny. Jistě, ne všichni lidé jsou schopní či odvážní podnikat, někoho jeho dosavadní práce baví a vrátit se do ní chce. Většina žen se tak po skončení mateřské vrátí do stávajícího zaměstnání, případně hledají jiné. Ale určitý zlomek žen skutečně v tomto období objeví své skryté vlohy, talent nebo zkrátka koníček, kterému se chtějí věnovat a pokud možno si jím i přivydělat, a jsou-li šikovné a mají dobrý nápad, kvalitní produkty a samozřejmě i klienty, pokračují v tom i později „na plný úvazek“. 

Období, kdy dostáváte mateřskou a rodičovský příspěvek je z hlediska založení živnosti totiž velice výhodný. Samostatnou výdělečnou činnost totiž zakládáte pouze jako vedlejší, neboť váš hlavní příjem plyne odjinud (konkrétně můžete vedlejší činnost založit v případě zaměstnání, při výplatě invalidního či starobního důchodu, rodičovského příspěvku či peněžité podpory v mateřství, nebo pokud pečujete o osobu mladší 10 let, která je na vaší péči závislá, případně pokud jste studentem – přesný popis podmínek naleznete na webu https://www.cssz.cz/definice-a-druhy-svc).

Co to znamená reálně? K založení potřebujete akorát 1000 Kč a celý první kalendářní rok činnosti neplatíte nikomu žádné zálohy, takže si můžete své podnikání postupně budovat, aniž byste hned museli státu cokoli odvádět. Proto doporučuji založit si živnostenské oprávnění co nejdříve v kalendářním roce, abyste toho mohli využít naplno. V dalším roce pak vždy do určitého data podáváte Přehled o příjmech a výdajích na ČSSZ a vaši zdravotní pojišťovnu a na základě toho vám pak úřady vyměří jednorázový doplatek za uplynulý rok a případně i výši záloh na ten další. V případě, že váš příjem nepřesáhne za uplynulý rok 85 058 Kč (částka je pro rok 2021), ani tak nebudete muset následující rok zálohy na sociální (důchodové) pojištění platit. Zdravotní pojištění se doplácí vždy jednorázově a vypočítává se pak jako 13,5 % z poloviny čistého zisku za uplynulý rok (minimálně však 2 393 Kč – částka pro rok 2021, příští rok může být jiná).

Druhá varianta je, že se u správce daně (tedy u příslušného finančního úřadu) přihlásíte do tzv. paušálního režimu. Zde se pak automaticky vaše výdaje předpokládají rovny určitému % z příjmů (dle typu podnikání) a rozdíl je pak daněn a podle tohoto se pak také vypočítávají zálohy pro sociálku a zdravotní pojišťovnu na další rok. Podobně se můžete přihlásit pouze k paušálním výdajům pro účely odvodů na sociální a zdravotní. Já osobně jsem se do paušálního režimu resp. do paušálních výdajů zatím nepřihlásila a myslím, že pro začátek to opravdu není třeba, dokud nezjistíte, jak velké příjmy budete mít. U výdajů paušálem je výhoda ta, že nemusíte vést detailní přehled o výdajích a příjmech, ale jak mi říkala paní na živnostenském úřadě, i tak byste jako podnikatel měli být schopni prokázat původ věcí, které k podnikání používáte, tudíž byste si i tak měli schovávat faktury za věci, které nakoupíte. Pozor také na to, že ne všichni živnostníci se mohou do paušálního režimu přihlásit! Nastudujte si podmínky na webu finanční správy.

Tak tedy – rozhodli jsme se založit živnost. Co teď? Dobrá zpráva je, že nemusíte předem doma vyplňovat žádný složitý formulář. Na úřadě jej vyplňují přímo s vámi úředníci rovnou přes počítač. I tak je ale dobré si jednotný registrační formulář a jeho přílohy předem na internetu projít, ať víte, co všechno budete muset s sebou mít a co byste měli vědět. Takže za mě doporučuji si předem projít seznam živností a vypsat si čísla těch, které si chcete nahlásit (můžete jich naráz mít více). Další informaci, kterou jsem s sebou měla připravenou, byl název a sídlo mého zaměstnavatele. Při zakládání živnosti vedlejší musíte na příloze pro ČSSZ zmínit důvody, proč žádáte právě o vedlejší činnost – tedy zda pobíráte mateřskou, rodičovský příspěvek, jste zaměstnána atd. Podle pokynů byste měla tuto skutečnost i doložit – já si s sebou pro jistotu vzala pracovní smlouvu a rozhodnutí o RP. Paní na úřadě to nakonec vyloženě nevyžadovala; vzhledem k tomu, že to jsou věci, které by sociálka měla mít evidovány, nebylo nutné to k žádosti přikládat, ale alespoň si mohla paní z pracovní smlouvy opsat informace o zaměstnavateli.

Jinak s vámi úředník vše projde, vysvětlí a poradí, pokud si nebudete jistí, jak nějakou položku vyplnit. Alespoň na úřadě v Pohořelicích, kde jsem živnost zakládala já, byla paní opravdu milá a vše se mnou velice detailně procházela, přidávala i zkušenosti, jakým způsobem si to nastavují jiní podnikatelé (např. co se týká záloh pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu nebo paušální daně – sice na to prý nemají žádná školení, ale snažila se mi předat cokoli, co věděla a slyšela právě od ostatních živnostníků).

Také mě upozornila na jednu věc – po zapsání do rejstříku chodí novým podnikatelským subjektům složenka na částku převyšující 2000 Kč – jedná se o nějaký katalog firem. Tak ten, prosím vás, vůbec se zápisem do rejstříku nesouvisí a nemusíte ho platit!

Také se mě paní ptala, jestli z nějakého důvodu potřebuji znát mé IČ co nejdříve. Běžně trvá zápis 2-3 pracovní dny a poté je vám zaslán výpis ze živnostenského rejstříku poštou na vaši adresu. Ale prý pokud bych spěchala, je možné to „nějak udělat“. Já jsem to ale nepotřebovala, nicméně poradila mi stránku www.rzp.cz, kde se IČ objeví následující den po zápisu, takže je možné jej tam zjistit ještě předtím, než vám přijde poštou. Nakonec mi na sebe dala telefonický kontakt, že kdybych cokoli potřebovala, můžu zavolat.

Součástí jednotného registračního formuláře jsou i přílohy pro finanční úřad, ČSSZ a zdravotní pojišťovnu, takže jim nemusíte založení živnosti hlásit sami ještě zvlášť, měly by se o tom dozvědět automaticky. Jen mi paní říkala, že občas ten systém zlobí a u zdravotní pojišťovny nejčastěji dochází k tomu, že se jim to tam nějak nedoručí. Všechny instituce by vám měly poslat poštou potvrzení o tom, že vás evidují jako nový podnikatelský subjekt. Paní mi tedy řekla, že pokud by se stalo, že budu na některý z dopisů čekat moc dlouho, mám jí zavolat a ona by ověřila, zda tam informaci mají.

Prostě opravdu velice příjemná zhruba půl hodinka na úřadě, s přístupem jsem byla velice spokojena :-)

 

Pokud byste si rádi založili podnikatelský bankovní účet, počítejte s tím, že k němu budete potřebovat znát své IČ, takže nejprve běžte na úřad a až po pár dnech můžete do banky. Já jsem nakonec zvolila účet u Equa bank. Ještě jsem uvažovala o Fio bance kvůli nulovým poplatkům při platbách na Slovensko, ale nevýhodou bylo, že účet nešlo založit online. Já jsem toto vše řešila na přelomu února a března, tedy v období koronavirové krize, a přiznám se, že jezdit někam do Brna na pobočku banky se mi nechtělo. Air bank nemá vyloženě účet pro podnikatele, a tak jsem zvolila Equa bank. I ta má na podnikatelském účtě velice výhodné podmínky vč. europlateb zdarma. Pokud ovšem čekáte, že párkrát kliknete a účet bude otevřený, zas tak jednoduché to není. Vy si online zažádáte, ale podpis dokumentů musí proběhnout fyzicky – zavolá vám kurýr, který se s vámi domluví, kdy k vám domů může se všemi potřebnými dokumenty přijet. Podepíšete je, necháte si po jednom kusu od každého a zbytek pán zase odveze do banky. Co si tak vybavuji, tak pár dnů trvalo, než dorazil a pak dalších několik dnů, než mi přišlo e-mailem potvrzení o založení, všehovšudy tak dva týdny, tak s tím případně počítejte.

Pro úplnost snad jen dodejme, že živnost byste si měli založit vždy, pokud vykonáváte nějakou pravidelnou činnost s předpokladem výdělku. Nezáleží tam na výši výdělku! Tedy pokud 2x za rok ušijete něco svým dětem, ale zjistíte, že jim to nesedí a prodáte to kamarádce pro jejich děti, pak živnost mít nemusíte. Ale pokud máte v plánu šít na zakázku či cíleně nabízet své vyrobené produkty přes inzeráty, nebo třeba jen na svém osobním profilu, ale s tím, že to není nárazová nahodilá činnost, ale skutečně je šijete s úmyslem prodat, pak už byste živnost mít měli. Můžete si říkat, že vás nikdo ze známých “nenapráší”, ale nikdy nevíte, kdo se k vaší nabídce dostane, a za problémy to nestojí ;-)

Co se týká samotného daňového přiznání a přehledu výdajů, sama mám zatím jen takové informace, které jsem si tak porůznu načetla. Proto také čtenáře upozorňuji, že se může stát, že ne všechno, co jsem zde uvedla, je úplně přesné a na 100 % pravdivé. Sama uvidím, zda budu schopná si vše potřebné sestavit sama, nebo raději požádám o pomoc nějakou účetní – hlavně tedy ty daně mě trochu děsí :-D Přehled výdajů si vedu od začátku v Excelu, mám soubor, v němž zároveň i fakturuji, mám samostatný list pro příjmy, další pro výdaje a pak souhrnou tabulku, kde se mi to sčítá a hlídá mi to procento výdajů, abych věděla, zda přejít do paušálu nebo ne. Kdyby měl někdo zájem, kontaktujte mě, můžu vám vzor tabulky poslat ;-)

Jakmile dojde na lámání chleba a budu mít všechny tyto povinné věci příští jaro za sebou, určitě zase zkusím vyplodit nějaký článek. Každému ovšem doporučuji, pokud si s tím nevíte rady a bojite se, že byste něco mohli poplést, určitě si raději domluvte pomoc profesionála – zkušeného účetního ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)