čtvrtek 21. května 2020

Kožní problémy


Říká se nikdy neříkej nikdy, nebo také neříkej hop, dokud nepřeskočíš, nicméně i tak musím říct (a zaťukat na dřevo), že jsem ráda, že ani jedno z mých dětí jako miminko netrpělo (netrpí) na žádné kožní problémy. V podstatě kromě občasného lehkého opruzení zadečku hlavně u dcery a seborey u obou dětí, jsem nikdy nemusela nic řešit, až na 6. nemoc (která se ale nijak neléčí a vyrážka odezní po pár dnech sama). Až poslední dobou (cca ve třech a půl letech) se objevila dceři zvláštní „cestička“ z ložisek nějaké vyrážky vedoucí od pupíku na záda. Všimli jsme si toho při koupání, nesvědilo jí to, a tak jsme se snažili to promazávat olejíčkem, později dětským tělovým krémem a jinak jsme to neřešili. Ovšem když to ani po dvou, třech měsících nemizelo, zeptala jsem se na vyrážku naší pediatry. Předepsala nám sírovou mast, která se používá jak na atopické a podobné problémy, tak i na kožní svrab. Po použítí vyrážka úplně vybledla, ale zůstala stále trochu patrná. Doktorka nám neřekla, co by to mohlo být, myslím si, že sama úplně nevěděla a prý uvidíme podle výsledku, zda se máme objednat někam na kožní nebo ne.

Přiznám se, že návštěvy lékařů moc nemusím, no, kdo taky ano, takže jsem na poslední prohlídce syna, kde byla dcera s námi, už o vyrážce nemluvila (máme novou paní doktorku, takže se ani neptala). Osobně si myslím, že se jedná o kvasinku, na niž je podle informací, co jsem vyčetla na internetu, nejlepší omezit sacharidy (snažíme se, i když pořád jich do sebe asi naláduje během dne dost) a nasadit Hylak forte (který mi odmítla pít). Tak uvidíme, zatím to vypadá, že už se vyrážka nezhoršuje, třeba stopy po ní časem vymizí úplně.



Každopádně nejhůř z celé rodiny na problémy s pokožkou jsem na tom asi já. Začalo to před pár lety, kdy mi vždy během zimy velice popraskala pokožka na rukách. Přikládala jsem to tomu, že jsem v bývalém zaměstnání jako asistentka jednatele velice často umývala hrníčky od kávy, a to v nějakém no name nekvalitním prostředku na nádobí. Problémy ale přetrvávaly, i když jsem změnila zaměstnání. Navíc poslední zhruba dva roky už problém se suchýma rukama nemám jen v zimě, ale tak nějak po celý rok, pokud si je pravidelně nemažu nějakým krémem na ruce (používám převážně Indulonu). Ona je pravda, že si teď myju ruce mnohem častěji než dříve, a to kvůli dětem, tak je to možná i tím. Nedávno jsem na ruce začala po x letech používat tuhá mýdla místo tekutých a přijde mi, že se to trochu zlepšilo.

Ovšem letos se k tomu přidala vyrážka na vnitřní straně ohybu levé ruky. Myslím si, že něco podobného se mi na stejném místě objevilo už jednou, dva nebo tři roky zpět, ale ne v takovém rozsahu. Bylo to v podstatě pár pupínků a myslela jsem, že se jedná o potničky z toho, že často na té ruce chovám spící dítě. Letos se ovšem vyrážka projevuje velice nepříjemným svěděním a po poškrábání je kůže popraskaná místy až do krve. Po zhlédnutí nějakých článků na internetu váhám mezi kvasinkou a atopickým ekzémem, ale spíš se přikláním k tomu atopáku (byť jsem na něj v životě netrpěla).

Shodou okolností jsem nedávno dostala možnost vyzkoušet nějaké kosmetické výrobky určitých značek, a tak jsem si řekla, že nabídky využiju a pořídím si právě něco na atopickou pokožku. Zvolila jsem dva produkty, jeden značky Bioderma a druhý od značky Eucerin.

Od Biodermy mám ověřený výrobek ABCDerm Babysquam krém právě na dětskou seboreu, kterou trpěly obě mé děti. Spousta lidí na seboreu používá třeba jen obyčejné sádlo, dokonce i naše pediatra mi jej doporučovala, ale přiznám se, že představa, že mi dítě voní po vepřovém sádle, mi prostě nebyla příjemná :-D Mastila jsem hlavičku pravidelně dětským olejíčkem, ale výsledky se dostavovaly pomalu, navíc moje děti jako miminka měly de facto holou hlavu, takže se nedalo moc mluvit o nějakém „vyčesávání“, a tak jsem na doporučení v nějaké FB skupině zakoupila tento ABC krém. A opravdu nastalo razantní zlepšení, po pravidelném používání seborea zhruba do měsíce, do dvou ustoupila. Takže za sebe mohu tento přípravek opravdu doporučit. Dokonce jsme ho při mazání syna před pár měsíci opakovaně použili i u dcery, u níž jsme si všimli, že má na hlavě pořád nějaké šupinky a v těch místech jí méně rostly vlasy. Stačilo tak týden mazání a šupinky se daly krásně odstranit. Dokonce i já jsem si na kousek hlavy, kde jsem nějaké šupinky nahmatala, přípravek použila (a to jsem si vždycky myslela, že mám lupy, a ona to možná byla seborea).

Díky této pozitivní zkušenosti jsem určitě chtěla vyzkoušet něco právě od Biodermy. Přípravky jsem kupovala na e-shopu lékárny Benu.cz, kde můžete zadat přímo adresu https://www.benu.cz/bioderma a vidíte pěkně přehledně vypsané produktové řady této značky. Klikla jsem tedy na řadu Atoderm. Jakmile toto uděláte, vpravo dole na obrazovce vám vyskočí virtuální asistentka Olívia, která vám pomůže s výběrem toho pravého produktu pro vás, což je super, protože jsem v tom množství produktů trochu tápala. Jsou tam krémy, oleje, sprchové gely, něco je pro středně suchou pleť, něco pro hodně suchou atd., takže jsem zkusila této virtuální asistentky využít a po několika kliknutích jsem se dobrala produktu BIODERMA Atoderm Intensive Baume. Jedná se o krém na velmi suchou až atopickou pokožku, dle popisu „rychle zastavuje intenzivní svědění kůže díky dermatologicky léčivé látce PEA, okamžitě zklidňuje podráždění“. Dá se používat jak na obličej, tak na celé tělo. V podstatě si 2x denně mažu jen to místo, na němž vyrážku mám, případně si nadbytek krému rozmažu po obou rukou. 

Teď jsou to tři týdny, co krém používám. Je pravda, že když jsem začala, byla vyrážka zrovna v takovém tom svědivém hodně zčervenalém stádiu a za dva, tři dny byla kůže zklidněná, nesvědivá, v podstatě vybledlá. Během těch tří týdnů se ale tento stav pořád jaksi mění, stačí, když se třeba jednou zapomenu namazat, už je vyrážka zase výraznější. Dokonce se mi často mění i během jediného dne – ráno bývá kůže většinou bledá, ale během dne, možná i v závislosti na tom, co mám na sobě, co jím, nebo jestli jsem doma nebo venku, mi vyrážka různě reaguje, občas ji mám opět velice červenou, jindy mám zase pár dnů „klid“.  Na fotkách níže vidíte, jak vyrážka vypadala v které dny. Takže krém určitě není samospásný, pravděpodobně bych měla ideálně zajet někam na kožní, nebo alespoň k obvodní lékařce, ale tedy nechce se mi. Co vím, tak se atopák léčí kortikoidními mastmi, což teď, když kojím, stejně asi není úplně to pravé ořechové. Každopádně na potlačení akutního projevu a svědění a věřím, že i na podporu případné léčby, můžu krém opravdu doporučit. Navíc je vhodný již pro novorozence.

...stav vyrážky v průběhu 3 týdnů...
 
...a dnes 21.5. vypadá takto...

Kromě Biodermy jsem chtěla vyzkoušet i něco od značky Eucerin. Podobně, jako u předešlého produktu, jsem si našla přímo přehled všech kategorií k této značce na stránce https://www.benu.cz/eucerin. Viděla jsem, že i tato značka má řadu pro atopickou pokožku AtopiControl, a tak jsem neváhala a vybírala z této nabídky. Nechtěla jsem ale zase nějaký krém, aby se efekt toho prvního nerušil, respektive abych mohla nějak posoudit, zda má krém od Biodermy účinek, a tak jsem zvolila Eucerin AtopiControl Sprchový olej, kterým se po ty poslední tři týdny každý den umývám místo klasického sprchového gelu. Je pravdou, že i tady vidím výrazné zlepšení, protože dříve jsem mívala poměrně suchou pokožku de facto na celém těle a velice často mě pokožka svědila a svádělo mě to ke škrabání se. Dělo se mi to třeba i hned po sprše, z čehož usuzuji, že možná je problém v příliš tvrdé vodě, kterou doma máme. Ale přiznám se, že na nějaké každodenní natírání se tělovým mlékem jsem strašně líná, respektive „nemám na to čas“, ani nejsem schopná toto pravidelně provádět, protože na to prostě zapomínám. Tělových krémů a mlék jsem již měla několik, ale vždycky mi vydržely snad i několik let, protože jsem nebyla po sprše schopná si vzpomenout a než jsem se oblékla, namazat se :-D Proto je pro mě řešení sprchového oleje velice výhodné a musím říct, že jsem si uvědomila, že se už skoro vůbec po těle neškrábu. Mytí olejem je trochu jiné než klasickým gelem, olej méně pění, je ideální jej tedy napřed pořádné rozetřít v mokrých dlaních, pak se lépe nanáší. Tento olej neobsahuje žádné parfémy, proto ne úplně zajímavě voní, ale zvykla jsem si a už mi nevadí. A jako bonus i tento olej je vhodný už pro kojence, a to od 3 měsíců věku.


Vím, že spousta lidí mi poradí, že bych měla při mých potížích přejít na NT (non-toxic) domácnost, ale zcela upřímně, toho si myslím nejsem schopna. Kupuju klasické značky prostředků na praní, mýdel a sprchových gelů (stylem čím levnější, tím lepší), kosmetiku skoro nepoužívám právě z důvodů toho, že nejsem schopná pravidelnosti, a rozhodně si nedokážu představit, že si budu vyrábět samo domo prostředky z ořechového mýdla nebo jedlé sody, nebo z čeho že se ty domácí NT prostředky dělají… Navíc nejsem v domácnosti sama a partner by mi na nějaké NT asi taky zvysoka kašlal. A tak jsem ráda, že jsem mohla vyzkoušet přípravky, které bych si asi jen tak sama od sebe neobjednala, protože o jejich existenci jednak nevím, a také protože by mi přišly drahé. Je pravda, že cena je trochu vyšší, ale evidentně tyto prostředky pomáhají a pro „obyčejné“ konzumní lidi jako já můžou být variantou, jak se vypořádat se suchou pokožkou se sklonem k atopii.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)