pátek 6. září 2019

Modelína Silk Clay & Foam Clay




Dcera k nedávným třetím narozeninám dostala od babičky modelovací sadu na vytvarování jednorožce Silk Clay & Foam Clay. Jelikož jsem tento typ modelíny dosud neznala, byla jsem docela zvědavá, jak se nám s ní bude pracovat. A musím přiznat, že jsem z ní poměrně nadšená. Výrobce je dánská firma www.creotime.com (i když je to samozřejmě Made in China). Kromě již hotových sad pro výrobu konkrétních věcí je možné zakoupit i jednotlivé barvy v uzavíratelných kelímcích podobně jako například u velice „in“ plastelíny Play-Doh.


Doma jsme zatím vyzkoušely právě Play-Doh, dále asi dvoje její napodobeniny, a také klasickou plastelínu prodávanou ve formě válečků v krabičce (přesnou značku nevím, ale na obalu byl obrázek krtečka). Co se týká Play-Doh, ten originál je fajn, i když na můj vkus se až moc lepí – kvůli této konzistenci se i hůře vyndává z kelímků a dost se patlá na podložce nebo se mi z něj špatně vyvalují tenké pláty. Levnější napodobeniny jsou podobné, ale nevydrží tak dlouho – dřív vysychají. Samozřejmě se dají případně smíchat s kapkou vody a měly by být znovu použitelné, ale v podstatě jsem to ani nezkoušela. Ty „no name“ dokonce po delším čase, kdy jsme je nepoužívaly, získaly takovou zvláštní až gumovou konzistenci, a to byly zavřené v kelímcích. 

Oproti tomu ta klasická plastelína s krtečkem na vzduchu nevysychá, takže se dá opakovaně použít a člověk nemusí být pedant a neustále hlídat, aby se někde nezůstala povalovat. Ovšem dceři se strašně líbilo ji patlat zespodu na skleněný konferenční stolek nebo do nádobí z kuchyňky, a tak jsem ji, chudinku, jednoho krásného dne v záchvatu vzteku nemilosrdně vyhodila (tu plastelínu, ne dceru). Pak mi to přišlo líto, ale už tam holt byla :-D

Na rozdíl od výše jmenovaných je silk clay taková jakoby nadýchanější, pěnovější (silk clay znamená hedvábný jíl a na omak hedvábně opravdu trochu působí). Při vyndávání z kelímku mi prve přišlo, že se taky dost lepí a zbytky jsem vyškrabávala plastovým nožíkem přiloženým k sadě, protože jen prsty mi to úplně dobře nešlo. Ale po zpracování hmoty se konzistence změnila a už se vůbec nelepila. Velkou výhodou je, že se dá válet na opravdu tenounké plátky nebo nudličky, takže s ní můžete krásně bez námahy zdobit. Dceru taky hodně bavilo, jak se dá trhat. Jednotlivé barvy je možné mezi sebou míchat a vytvářet tak další barevné odstíny.

Kromě této hmoty, která byla zastoupena v různých barvách a množství potřebné na výrobu jednorožce zde byl přiložen i kousek foam clay (foam = pěna), což vypadalo jako malinkaté bílé polystyrenové kuličky spojené zelenou lepivou hmotou se třpytkami. S tou se už muselo pracovat kvůli lepivosti trochu opatrněji, při válení tenkých nudliček na hřívu a ocas se už občas přetrhla, ale zas díky lepidlu bylo možné obě poloviny jen přitisknout k sobě a nebylo to ani poznat. 

Co mi na hmotě trochu vadilo, byl fakt, že dost divně páchla. Nikde jsem nenašla složení (zřejmě výrobní tajemství), takže těžko říct, z čeho to je. I doporučení na krabičce bylo až od 3 let, takže mladším dětem bych to asi spíše nedoporučovala, leda byste si byli jistí, že vám ji nebudou dávat do pusy.

Sada obsahovala dostatečné množství hmoty (byť tam nebyl přesný návod kromě fotonávodu jednotlivých kroků, takže si člověk musel předem rozmyslet, kolik které hmoty bude zhruba potřebovat na tělo, hlavu, uši, oči atd.), dále plastový nožík, který byl ale dost tupý, takže si člověk musel s okraji pohrát, aby nevypadaly neostře, a také dvě polystyrenová vajíčka na hlavu a tělo (z bílé hmoty se vyválela placka a tou se pak vajíčka obalila). Nebyl tam ale žádný váleček, takže jsme si musely vypomoci jiným ze sady konkurenční plastelíny. 



Ještě je důležité zmínit, že tato hmota na vzduchu vysychá, takže je ideální k tvorbě různých postaviček, zvířátek a jiných dekorací, ale třeba také aplikací na jiné materiály jako je například karton, polystyren, dřevo ad., na něž se snadno nanáší a drží bez použití jakéhokoli lepidla. Po vytvrdnutí se dá také jednoduše stříhat nebo vyrážet tvary raznicí na papír. Hmota tvrdne v horizontu 2-24 hodin dle tloušťky a velikosti výtvoru. Pokud hmotu necháte venku omylem, mělo by být možné ji „oživit“ pár kapkami vody, ale jen do doby, dokud nevytvrdne. Zkoušela jsem to ale s kousíčkem, který nám zbyl, a moc se mi to nepovedlo, hmota se nechtěla s vodou spojit, nepamatuji si ale už, po jak dlouhé době jsem to zkoušela a neměla jsem na to dlouho trpělivost. Po vytvrdnutí nám jednorožec párkrát spadnul na zem a nic se mu nestalo, i když je pravdou že ty tenké nudličky – hříva a ocas – nejsou úplně tvrdé, takže se při dotyku nezlomí, jen jemně ohne – materiál si na dotek neustále zachovává svoji měkkou pěnovou texturu.

Cenově je v porovnání s Play-Doh (srovnáme-li cenu pouze za kelímky s hmotou, nikoli kreativní sady) trochu dražší – 40g kelímek stojí cca 45 Kč (o něco větší play-Doh vychází cca na 20 Kč). Ale vzhledem k vlastnostem je hmota spíše považována za kreativní pomůcku než jen” za hračku určenou primárně dětem (spíše ji seženete ve specializovaných prodejnách výtvarných potřeb), takže z tohoto důvodu mi cena přijde poměrně adekvátní.

No a takto se mi jednorožec povedl (samozřejmě, že dcera by zvířátko ještě nezvládla, takže si jen tak plácala a hrála a finální výrobek jsem musela stvořit já):


 
Tak co myslíte, vyzkoušíte také?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)