neděle 2. prosince 2018

Žlutý hrách s žampiony a kořenovou zeleninou


Dnes, ač byla neděle, jsme tátu neměly doma, a tak jsem nechala plánované maso v mrazáku a přemýšlela, co jiného udělat se žampiony. Musím podoknout, že dcera žampiony nejí, takže bylo nutné je zakomponovat do něčeho jiného, co by snad jíst mohla.


Před pár dny jsme se s přáteli bavili o tom, jaká jídla se dělávala za dob našich babiček a tak trochu pod dojmem této debaty jsem v náhlém pohnutí smyslů koupila předvařený žlutý hrách, že ho někdy zkusím použít. A tak jsem dnes zaexperimentovala a vymyslela toto jídlo.


A co vše jsem použila?

  • Žlutý hrách (asi polovinu krabice)
  • 500 g žampionů
  • 3 cibule
  • 3 mrkve
  • 3 petržele
  • Máslo
  • Olivový olej
  • Cukr
  • Balzamikový ocet
  • Zeleninový bujón Würztl


Nejprve jsem si dala na chvilku namočit hrách do vody. Na obale to v návodu k přípravě sice není, ale určitě je dobré jej minimálně propláchnout. Čím déle si hrách namočíte, tím rychleji pak změkně. Navíc se namočením zbavíte nežádoucích oligosacharidů, kvůli nimž můžeme po luštěninách trpět plynatostí (více viz např. tento článek: https://www.vitalia.cz/clanky/lusteniny-dobry-duvod-k-namaceni/).

Dala jsem vařit vodu a mezitím jsem si na plátky nakrájela žampiony (ty jsem neloupala, pouze jsem odstranila kusy „kůže“ okolo nožičky a případné nehezké části, např. otlaky). Na másle jsem je zprudka orestovala, přidala i trochu olivového oleje a podlila asi deci vody. Přikryla poklicí a nechala chvíli dusit. Jakmile byly měkké (bylo to za chviličku), přesypala jsem je vč. vývaru do hlubokého talíře a ve stejné pánvi orestovala na olivovém oleji cibuli nakrájenou na měsíčky (překrojila jsem každou cibuli napůl a půlky ještě natřikrát). 

Mezitím, jakmile vařila voda, jsem do ní vložila namočený hrách. Vodu jsem osolila, i když později jsem se dočetla, že je lepší luštěniny nesolit, aby rychleji změkly. Do vody s hrachem jsem přidala ještě bio zeleninový bujón.

Jakmile cibulka na pánvi trochu zhnědla, přidala jsem na nudličky nakrájenou mrkev a petržel. Posypala asi dvěma lžičkami cukru. Bohužel jsem doma neměla třtinový cukr, ani med, jinak bych zvolila tuto variantu, ale musela jsem použít obyčejný bílý. Opékala jsem zeleninu a průběžně podlévala vždy lžící vývaru z hub i vývarem z hrachu. Dále jsem dochutila balzamikovým octem.

Na krabici hrachu byla doba přípravy 5-10 minut, já jsem vařila určitě alespoň 15 minut a pořád se mi hrách zdál poněkud tvrdý, na druhou stranu jsem byla ráda, že se mi nerozvařil na kaši, přece jen dávám přednost spíše konzistenci „al dente“. I mrkev s petrželí jsem odstavila ještě v době, kdy nebyly úplně měkké, ale příjemně křupaly.

Ochucenou vodu z hrachu jsem slila, můžete ji určitě odložit bokem s trochou hrachu a později z ní udělat ještě i hrachovou polévku. Mně nakonec zbyla spousta žampionů, proto jsem vývar nakonec vylila a smíchala si zbytek hrachu se žampiony a uložila v krabičce do lednice na další den.

Určitě je možné kořenovou zeleninu nakrájet na kostičky a nakonec vše smíchat dohromady a udělat si „hrachoto“, ale vzhledem k tomu, že jsem si nebyla jistá, co vše mi dcera bude jíst, jsem to raději na talíř nandala zvlášť.

Nakonec mě i příjemně překvapila, hned při nandávání na talíř v kuchyni se vrhla na zeleninu a cibuli. Té snědla nejvíc, ale ochutnala i mrkvičku (i když té těsně před obědem raději snědla dva kusy v syrovém stavu). Po chvilce v židličce už nechtěla, a tak jsem si myslela, že už nebude, ale pak mi ještě kradla z mého talíře a zobala dokonce i hrách.

Dobrou chuť!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)