pondělí 29. října 2018

Rychlé a zdravé pomazánky


Už jako dítě jsem moc nemusela pomazánky s máslem. Máslo jsem vlastně jako dítě vůbec nejedla, a tak jsem tam ten tuk prostě cítila. Stejně tak nerada v kuchyni používám majonézu, a to hlavně poslední dobou. Kdykoli někde vidím chlebíčky s nějakou majonézovou pomazánkou nebo salátem, tak na to vůbec nemám chuť. A co je pro mě při přípravě pomazánek obzvlášť důležité, je rychlost a jednoduchost. 

Když jsem před lety zakládala vlastní domácnost, vzpomněla jsem si na pomazánku, kterou dělávala moje máma. Nejsem si úplně na sto procent jistá, že si ji pamatuju přesně tak, jak ji dělávala ona, nicméně jsem tak vynalezla skvělou kombinaci surovin, kterou je možné různě obměňovat a doplňovat a pokaždé z toho vznikne pochoutka. A je to tak jednoduché, že suroviny jen vyklopíte z vaničky a smícháte dohromady. Připravuju ji teď doma každý týden. Dcera moc nejí pečivo, takže většinou jí aspoň trochu naložím do mističky a spořádá ji jen tak lžičkou s nějakým kouskem zeleniny.




A jakou že to pomazánku tedy doma dělávám? Základem jsou dvě suroviny – vanička měkkého tučného tvarohu (dříve jsem ji dělala z polotučného, ale od doby, kdy jí dcera to samé co my, ji dělám z tučného) a kelímek zakysané smetany. Toto je základ, od něhož se pak odvíjí další postup. Zatím jsem tuto kombinaci vyzkoušela na tyto pomazánky:

1. Cibulová:

Smícháme tvaroh a zakysanou smetanu, přidáme jednu větší na kostičky nakrájenou cibuli a okořeníme solí, pepřem a mletou červenou paprikou. Je to tak jednoduché a strašně dobré! Když ji chvíli necháme odležet v lednici, není cibule v pomazánce vůbec ostrá, ale velice svěží.

2. Rybičková:

Na dno misky vyklopím konzervované sardinky a vidličkou rozdrtím. Přidám menší na kostky nakrájenou cibulku, tvaroh, zakysanou smetanu, osolím, opepřím a dochutím trochou plnotučné hořčice.

3. Vajíčková:

Uvařím tři vajíčka natvrdo. Po zchladnutí nastrouhám na hrubém struhadle do větší misky. Přidám opět na kostky nakrájenou cibuli, tvaroh a smetanu, sůl a pepř.

4. Vajíčková s červenou řepou:

Toto je další varianta vajíčkové pomazánky – stačí na ni dvě natvrdo uvařená vejce a menší zhruba hodinu pečená červená řepa. Oboje nastrouhám na hrubém struhadle a opět přidám tvaroh, smetanu, cibuli, sůl a pepř.


Sami vidíte, že tato pomazánka je velice jednoduchá a můžete vyzkoušet další a další varianty a dochucení. Jednou jsem k vajíčkám přidala na jemném struhadle nastrouhanou čerstvou mrkev a zase jsem získala další rozměr chuti. Jednou jsem zaexperimentovala a pomazánku udělala ředkvičkovou, ale tam je důležité ji ještě týž den sníst, protože do druhého dne pustí ředkvičky moc vody a už není tak dobrá.

Budu ráda, když si ode mě vezmete inspiraci, vyzkoušíte jinou variaci a dáte mi vědět, jak vám chutnalo ;-)

Dobrou chuť!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)