sobota 17. února 2018

Voskovky pro první malování (recenze)




Poměrně nedávno jsem dceři začala ukazovat a pojmenovávat barvy. Vedlo mě k tomu asi to, že jí babička dala pod stromeček leporelo Barvičky, kde každá stránka je věnována nějaké barvě, přičemž jsou na ní vždy vyobrazeny věci, zvířata či rostliny té dané barvy. Na zadní straně jsou pak nakreslené pastelky všech barev obsažených v knížce. Ani jsem netušila, že knížka dceru upoutá tak brzy.

Díky knížce se tak poprvé doslechla o pastelkách a když jsem koupila únorové číslo časopisu Puntík, kde byly na jedné stránce také nakreslené pastelky (jako výzva k tomu, abychom si na dané stránce vymalovaly šášu), rozhodla jsem se vytáhnout skutečné pastelky a ukázat dceři, jak se kreslí.

Bohužel jediné pastelky, které jsem doma našla, nejsou pro malé děti úplně vhodné, protože mají tvrdou tuhu a kreslí tak dost bledě, i když se na ně tlačí. Shodou okolností jsem v nedávné době zahlédla na internetu diskuzi o prvních pastelkách pro děti a které jsou nejvhodnější, a tak jsem se rozhodla pořídit dva z doporučovaných druhů a vyzkoušet je na vlastní kůži.

Ony to tedy nejsou přímo pastelky, ale voskovky. První varianta je barevná kulička od firmy SES, která obsahuje šest vrcholů – barevných voskovek. Měla by existovat i varianta pro kreslení ve vaně (snadno omyvatelná), ale tu se mi již nepodařilo nikde sehnat skladem. Druhá varianta jsou stohovatelné voskovky od výrobce Maped. Kupovala jsem je na e-shopu obchodu Agátin svět (mají tam spoustu moc pěkných věcí pro děti, zkuste mrknout). Za zmínku určitě stojí, že oboje jsou netoxické, tudíž vhodné pro nejmenší děti, a že díky speciálnímu složení by neměly zanechávat stopy na kůži. Radno ovšem dodat, že o podlaze to bohužel neplatí. Měly by být také snadno vypratelné z oděvu, dcera mi právě před chvílí pokreslila sedací pytel, tak doufám, že je to pravda.

Voskovky nám přišly před dvěma týdny a já je nedočkavě rozbalila, hodila na zem igelit a plna nadšení je ukazovala dceři. No, musím přiznat, že první setkání s nimi Gábinku nechalo poměrně chladnou. Lépe řečeno líbily se jí, ale ne jako nástroj na malování. Po pár dnech jsem je zkusila vytáhnout znovu, tentokrát i něco málo nakreslila, ale v podstatě vždy jen pár tahů. Takže zatím můžu říct, že obecně ji zatím více zaujaly ty stohovatelné, a to právě pro jejich unikátní tvar a pěkné syté barvičky. Zkouší je stavět na sebe, dávat si je na prsty nebo uklízet je do krabičky a zase je vysypávat. Při tom jsem bohužel zjistila, že jsou docela křehké, jednu se jí už podařilo rozbít po pádu na podlahu. Chlap ji ale slepil sekundovým lepidlem a, musím zaťukat, zatím drží.

Když maluje dcera kuličkou, přijde mi, že zatím nechápe, jak přesně ji chytnout, aby kreslila jen jedním hrotem, občas se jí podařilo udělat dvě čáry dvěma hroty naráz. Taky vlastně zatím nemá tu schopnost se rozhodnout, jakou barvou chce kreslit, respektive když kuličku nějak chytne, tak vlastně ani nevidí, jakou barvou bude kreslit. Nechci říct, že u těch druhých voskovek si nějak vědomě a cíleně barvu vybírá, ale přece jen mám za to, že je pro ni jednodušší si uvědomit souvztažnost mezi tím, jakou barvu vzala do ruky a tím, jakou barvu pak voskovka zanechá na papíře.


Co se týká držení, tak mi přijde, že oba druhy se dceři daří držet poměrně dobře. U stohovatelných voskovek jsem ji už viděla i držet je naopak, tedy za tenký konec a kreslila tou tlustou částí. Což samozřejmě jde, teoreticky by to mohlo být lepší na vybarvování větších ploch (což samozřejmě ocení až starší děti). Jen mě tak napadá, co bude, až si děti úplně okreslí špičku – hrot se bude postupně ztlušťovat až nakonec zbyde právě jen ta tlustá část...

Vzhledem k tomu, že dcera zatím nekreslí plnohodnotně, jsem zkusila voskovky otestovat i já, abych přidala vlastní dojmy. Barevně se mi více líbí voskovky Maped. Barvy jsou výraznější a hezčí. Na druhé straně kulička není tak křehká, takže pro dítě v házecí vývojové fázi ideálnější. Na těch stohovatelných se mi zase líbí to, že si s nimi dítě zároveň vyhraje tím, že je může skládat do sebe a jak už jsem zmiňovala, práce s nimi je čistší co do spojitosti barev s barevnou stopou.

Na fotce vidíte barevné stopy obou druhů – výše jsou stopy kuličky a níže stohovatelných voskovek. Vidíte i jakou stopu barva zanechá, když kreslíte lehce a když přitlačíte.


Takže co bych doporučila? Klidně kupte oboje, aspoň budete mít víc barviček a dítě se naučí kreslit různými druhy a tvary ;-)

Uhodnete, co kreslila dcera? :-D

3 komentáře:

  1. To ani nevim, ze neco takoveho existuje...Treba by to naseho Davcu zaclo bavit, klasicke pastelky ho neberou :-/ A kdyztak pak vyuzije Ani...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těch voskovek je víc druhů, známá mi ještě posílala tip na zdravé voskovky - https://www.duhovymotyl.cz/zdrave-voskovky/.
      Prý jsou také vhodné do ruky pro nejmenší a ideální je pověsit papír třeba na dveře, aby na něj děti malovaly vertikálně, že jim to tak ze začátku jde lépe, než na vodorovně položený papír ;-)

      Vymazat
  2. Dobry den,
    narazila jsem na tento clanek az nyni, dva roky od jeho zverejneni. Bylo by dobre, kdyby byl uveden i vek dcery, ve kterem jste voskovky testovaly. Dekuji moc!

    OdpovědětVymazat

Budu ráda, necháte-li mi tu svoje postřehy, nápady a poznámky. Líbí se vám můj blog? Co byste se tu chtěli dočíst? Nesouhlasíte se mnou v něčem? Pojďme diskutovat :-)